CONTENTMANAGEMENT
content met je webshop

ZORG VOOR JE WEBSITE

Als ondernemer heb je van alles aan je hoofd. Vooral ondernemen. Je website krijgt dan vaak niet de aandacht die die verdient. Via Job kan het contentbeheer van je overnemen en zo zorgen dat je website professioneel en verzorgd is. Wat houdt contentmanagement in? Waarom zou je het aan iemand anders toevertrouwen?

Wat is contentmanagement?

Elke website of webshop draait op een programma dat de inhoud, zoals tekst en afbeeldingen, op een aantrekkelijke manier neerzet. Zo’n programma heet een Content Management System (CMS). Sommige websites draaien op WordPress, bijvoorbeeld met een Woocommerce plugin voor webshops. Andere webshops worden gedragen door Magento. En zo zijn er nog andere aanbieders.

Contentmanagement omvat het beheer van de content op je site. Je kunt prachtige teksten hebben, maar natuurlijk moeten die ook op je site verschijnen. Een contentmanager zorgt ervoor dat je website er altijd goed en verzorgd uitziet.

Verschillende taken

Bij contentmanagement hoort ook het vindbaar maken van de site. Op de lange termijn zal een goed beheer van een website resulteren in hogere rankings in zoekmachines, zoals Google. Goed beheer leidt dus tot meer klanten op je site en een betere uitstraling van je site. Hier volgen een paar voorbeelden van de taken van een contentbeheerder.

Productpagina’s

Bij een webshop draait het natuurlijk om het verkopen van producten. Het is daarom belangrijk dat deze producten goed beschreven worden en goede afbeeldingen/videootjes bevatten. Een contentbeheerder die ook SEO tekstschrijver is, zal ook keyword research doen om de productpagina goed vindbaar te maken.

Meta-omschrijvingen

Mensen die op internet zoeken naar een product, krijgen eerst een kort tekstje te zien over het product. Deze tekst heet de meta-omschrijving (meta description). Dit tekstje moet de potentiële klant overhalen om op jouw product te klikken. Bij contentmanagement hoort dus ook het schrijven van dit soort korte, overtuigende tekstjes.

Merkpagina’s

Om beter vindbaar te worden, heeft een site meer nodig dan alleen producten. Je hebt ook merkpagina’s nodig, zodat mensen informatie kunnen vinden over de producent van bepaalde producten. Deze pagina’s moeten zo opgezet worden dat alle informatie die iemand zoekt, daar te vinden is. Hoe beter deze informatie, hoe relevanter.

Blogs

Waarschijnlijk heb jij als ondernemer de meeste kennis van je producten. Je weet precies waarvoor je ze kunt gebruiken. Als je die kennis deelt met je klanten via blogs, zullen nog meer mensen je site weten te vinden. Misschien heb je wel de kennis, maar niet de tijd om je verhaal om te zetten in een mooi en foutloos blog. Ook dan biedt een contentbeheerder uitkomst.

Handig en verstandig

Al met al komt er heel wat kijken bij het goed bijhouden en onderhouden van een website of webshop. En vaak denk je als ondernemer niet specifiek na over een strategie om over de jaren heen beter gevonden te worden door je klanten.

Wij zijn ervan overtuigd dat het handig en verstandig is om je contentmanagement over te laten aan iemand die daar verstand van heeft. Dat ontzorgt en is tegelijk een investering in de opbouw van een website met autoriteit.