Vindbaarheid webshop

Je hebt een webshop met mooie producten. Hoe zorg je ervoor dat meer mensen je webshop vinden via zoekmachines? Het antwoord is simpel: investeer in gebruiksvriendelijkheid en goede content. Hoe kun je het aanpakken? Wij delen graag onze ervaring.

Content & gebruiksvriendelijkheid

De twee pijlers voor een succesvolle webshop zijn relevante content en gebruiksvriendelijkheid. Deze factoren bepalen namelijk in hoge mate hoe jouw bezoeker interactie heeft met jouw webshop. Om die reden zijn content en gebruiksvriendelijkheid belangrijke rankingsfactoren voor Google, bijvoorbeeld in de recente Google Page Experience-update.

Gebruiksvriendelijkheid

Met een website die makkelijk in gebruik is, voorkom je dat je klanten wegklikken omdat ze door de bomen het bos niet meer zien. Wat doe jij als je in een winkel bent die onhandig, smakeloos en onoverzichtelijk is ingericht? Grote kans dat je je spullen liever ergens anders koopt. Voor webshops geldt niet veel anders. Kwestie van gezond verstand.

Welke factoren dragen bij tot meer gebruiksvriendelijkheid?

  1. Logische structuur. Zorg voor een menustructuur die intuïtief is. Kruip in de huid van je klant en pas je webshop aan waar die niet logisch is.
  2. Aantrekkelijk design. Kies een aantrekkelijk design dat past bij je product. Onderschat niet de overtuigende kracht van kleuren en van mooi ontwerp.
  3. Sitesnelheid. Een trage site is niet alleen superirritant voor je bezoeker, je wordt er ook keihard op afgerekend door Google.
  4. Mobielvriendelijkheid. Steeds meer mensen shoppen op hun mobiele device: telefoon of tablet. Hoe mobielvriendelijk is jouw webshop?

Content

Content en gebruiksvriendelijkheid gaan hand in hand. Je bezoeker moet namelijk kunnen vinden wat hij zoekt. Als de structuur logisch is, maar de informatie die je bezoeker vindt vervolgens niet relevant is, heb je nog steeds niks bereikt. Maar de teksten op je site zijn om nog een andere reden erg belangrijk: je informeert zoekmachines over het onderwerp van je site. Natuurlijk wil je dat Google jouw pagina koppelt aan de zoekopdracht van je potentiële klant.

Welke content moet je in je webshop hebben?

  1. Informatie over je shop. Informeer je bezoeker bij binnenkomst van je webshop over wie je bent, de bestsellers, aanbiedingen enzovoort. Geef hem reden om echt te gaan shoppen!
  2. Categorieën. Als het goed is, heb je je producten ingedeeld in categorieën. Duidelijke categoriebeschrijvingen geven bezoekers én zoekmachines relevante informatie over je producten. Erg belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie.
  3. Landingspagina’s. Richt pagina’s in die helemaal afgestemd zijn op een specifieke zoekopdracht. De kans is dan groter dat je bezoeker vindt wat hij zoekt en op je site blijft.
  4. Merkpagina’s. Veel mensen zoeken op merk. Welke merken heb jij in je assortiment? Vergeet niet om de informatie over deze merken op orde te hebben, zodat duidelijk is welke merken in jouw webshop terugkomen.
  5. Productbeschrijvingen. Soms weet een klant zeker welk product hij wil kopen. Maar vaak wil hij specifieke informatie over een product. Schrijf de productbeschrijvingen zo dat hij vindt wat hij nodig heeft voor een aankoop.
  6. Blogs. Schrijf mooie blogs over vragen die je klanten hebben. Daarmee laat je zien dat je expert bent in jouw vakgebied. Blogs zijn de snelste manier om gevonden te worden op specifieke onderwerpen en een geweldige manier om nieuwe klanten te vinden.

Adverteren via Google

Een andere manier om aan nieuwe klanten te komen is door te adverteren via Google, ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Hoe effectief deze aanpak ook is, het is een kortetermijninvestering waarmee je op lange termijn geen sterkere positie krijgt in zoekmachines. Je betaalt Google voor een advertentie die boven de zoekresultaten vertoond wordt. Je betaalt per zoekwoord een bepaald bedrag en je kunt een reclamebudget instellen.

Vindbaarheid van je webshop verbeteren

De beste manier om beter vindbaar te worden in zoekmachines is door structureel budget vrij te maken voor de content en gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Ook als je nu al goed rankt op bepaalde zoekwoorden, is het belangrijk om die investering te blijven doen. Anders word je makkelijk ingehaald door concurrenten die wél meegaan met de laatste ontwikkelingen.

Betere vindbaarheid Via Job

Via Job is een tekstbureau gespecialiseerd in online content. Wij denken mee aan de opzet van je webshop, zodat alle informatie op een logische manier in je shop terugkomt. Wij doen een zoekwoordenonderzoek voor je, geven advies over een contentstrategie en helpen je bij het creëren van SEO-proof content. Wil jij ook beter vindbaar worden?

Categories:

Tags:

Onze certificaten:

SEO copywriting

Job Jansen successfully completed the SEO copywriting course!

Site structure

Job Jansen successfully completed the Site structure course!

Keyword research

Job Jansen successfully completed the Keyword research course!
Google Online Marketing
Google certificaat
STUUR ONS EEN BERICHT:

Vul een contactformulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

[everest_form id="831"]