Wie is je klant

Geschatte leestijd: 4 minuten

Het belang van een goede website is nog nooit zo duidelijk geweest als nu. Vandaar dat veel bedrijven tijd en geld investeren in website-optimalisatie. Het is namelijk nóg belangrijker geworden om online vindbaar te zijn. Wat is de beste manier om je site te optimaliseren voor zoekmachines? Probeer het eens door de ogen van je doelgroep of klant. Je klant kan je namelijk inzichten geven die je zullen helpen je website een boost te geven.

Misvattingen over SEO

In mijn contact met bedrijven merk ik vaak dat er allerlei misvattingen zijn over SEO tekstschrijven. Iemand zei eens tegen me: ‘SEO-teksten zijn onleesbaar, toch? Want die staan helemaal vol met zoekwoorden.’ Een mooi misverstand over een pagina die geoptimaliseerd is voor een bepaald zoekwoord. Een ander misverstand over SEO is dat je automatisch goed rankt als een paar mooie landingspagina’s inricht. Was het maar zo makkelijk!

SEO-teksten voor je klant

Natuurlijk heb ik al eens eerder uitvoeriger geschreven over SEO-teksten. Maar een tekst die geoptimaliseerd is voor zoekmachines is eigenlijk niets anders dan een tekst die goed aansluit bij de zoekopdrachten van internetgebruikers. En natuurlijk moet die pagina omringd zijn door andere pagina’s die bij elkaar laten zien dat die website inderdaad gaat over het onderwerp waarop iemand zoekt.

Stenen zoekmachine-tijdperk

Vroeger, in het stenen zoekmachine-tijdperk, was het inderdaad mogelijk om een pagina vol te gooien met een bepaald zoekwoord. Op die manier kon je zoekmachines als Google als het ware overtuigen dat jouw pagina relevant is. Die tijd ligt inmiddels ver achter ons. Zoekmachines kijken nu heel anders naar zoekwoorden. Sterker nog, als jouw pagina’s neigen naar keyword-stuffing, word je daarvoor gestraft met lagere rankings: een vrije val op de zoekpagina’s. Je raakt in de vergetelheid van pagina 15 of verder, waar niemand je ooit zal vinden.

Optimale teksten

Wat is de beste SEO-tekst? Dat is een tekst die geoptimaliseerd is voor jouw bezoeker. Maar eigenlijk gaat het niet alleen om je tekst. Het gaat ook om je website en hoe je jezelf daarop presenteert. De stappen voor een goede website zijn daarom: ken je bedrijf, ken je missie, ken je doelgroep, ken je producten, ken je sterke punten en combineer die elementen in je website. Dat doe je door je website te bekijken door de ogen van je klant en vervolgens met die kijk je site in te richten en te vullen met informatie.

Gebruikerservaring

Zoekmachines zoals Google kijken steeds meer naar het gedrag van de gebruiker. Hoe relevanter je site, hoe prettiger je klant zich zal voelen op je site. Dat is terug te zien in conversieratio’s, tijd per pagina, terugkerende bezoekers, enzovoorts. Als de tekst en de vormgeving van je site niet in orde zijn, zal een zoekmachine dat kunnen opmaken uit het gedrag van een internetgebruiker. Daarom hoor je steeds vaker zeggen: optimaliseren voor zoekmachines is optimaliseren voor de gebruiker.

Landingspagina’s

Terug naar de SEO-landingspagina’s. Kunnen die wonderen doen voor je site? Ja en nee. Verwacht niet dat je ineens hordes mensen naar je site zult trekken met één goed geschreven pagina over een bepaalde zoekterm. Maar een goede landingspagina kan wel een hulp zijn om je product of het onderwerp van je site thematisch uit te werken. Alle pagina’s bij elkaar, voegen iets toe.

Helikopterview

Om je site te verbeteren, moet je uitzoomen. Als een kip zonder kop details aanpassen heeft veel minder effect dan met een helikopterview naar je site kijken om verbeterpunten op te sporen. Die punten zijn veel zichtbaarder als je het geheel overziet en bedenkt wat jouw doelgroep verwacht op jouw site, qua structuur, qua informatie en qua gebruikerservaring.

Contentstrategie

Om die reden raden wij bedrijven altijd aan om te gaan zitten voor een contentstrategie. Websites groeien vaak uit tot een grote brok informatie zonder duidelijke visie: tekstje hier, fotootje daar, en voor je het weet is de hele samenhang weg. Durf daarom weer terug te gaan naar de tekentafel. Teken letterlijk uit wat je graag wilt bereiken als onderneming. Wat zijn de hoofdthema’s? Hoe worden die uitgewerkt op de site? Kan je klant de informatie vinden die hij zoekt? Is het op een manier verwoord die aanspreekt? Is de structuur duidelijk? Natuurlijk kan het ook geen kwaad om kritisch te kijken naar dingen als sitesnelheid, vormgeving en veiligheid. Het is het totaal dat uiteindelijk de doorslag geeft.

Optimalisatie Via Job

Via Job werkt samen met verschillende opdrachtgevers. Wij geloven in websites die goed ranken door kwalitatief goede content. Eigenlijk zien we te vaak dat bedrijven kansen laten liggen omdat ze maar vanuit één enkele invalshoek naar hun site kijken. Of omdat er nooit goed nagedacht is over het doel of de gebruiksvriendelijkheid van hun site. Wil je graag hulp bij jouw website of bij het opstellen van een goede contentstrategie? Neem vrijblijvend contact met ons op.

[everest_form id=”710″]

Categories: