Geschatte leestijd: 3 minuten

Je hoort te pas en te onpas de term SEO: Search Engine Optimization. Optimaliseren voor zoekmachines, zoals Google. Uitgaande van die term zou je verwachten dat je teksten schrijft voor Google. Kun je nou het beste schrijven voor Google of voor je doelgroep? Wat is de beste aanpak?

Op internet verdringen websites elkaar om zo goed mogelijk gevonden te worden. Hoe hoger je namelijk rankt, hoe groter de kans dat je doelgroep je ‘vindt’. Het (organische) verkeer dat je op die manier op je website krijgt, kan een groot deel van je omzet betekenen.

Met Search Engine Optimization pas je een trucje toe, waardoor je ineens bovenaan staat in de resultatenpagina van je zoekmachine. Toch? Eh, nee dus. Dat is absoluut niet het geval bij goed SEO tekstschrijven. Hoog ranken is het resultaat van jarenlange investering in goede content en een goede site.

Bye, bye, keyword stuffing!

Het is waar dat er ‘vroeger’ wel trucjes waren om hoger te ranken. Je zou kunnen zeggen in het stenen tijdperk van internet. Als je het woord waarop je gevonden wilde worden, je keyword, maar vaak genoeg herhaalde, werd je pagina vanzelf relevanter. Want ja, als je 1000 keer ‘piano kopen’ zegt op een pagina, zal die pagina wel belangrijke informatie bevatten voor mensen die een piano zoeken. Het is onnodig om te zeggen dat zo’n pagina met ‘keyword stuffing’ onleesbaar is.

Het algoritme van Google

Google gebruikt een algoritme om websites te indexeren. En over de jaren heen is dit algoritme steeds slimmer geworden. Google herkent keyword stuffing. Sterker nog, Google zal websites die zich schuldig maken aan zulke praktijken, straffen. Dat klinkt eng, maar in de praktijk betekent dat een vrije val in de zoekresultaten. En dus ook een vrije val in het aantal potentiële klanten.

Geoptimaliseerd voor zoekmachines en gebruikers

Wat doen zoekmachines dan wel? Het algoritme van Google is geheim, dus precies weten doen we het niet. Maar we weten wel dat zoekmachines nog steeds bekijken welke informatie het meest relevant is voor de zoekopdrachten die mensen zoals jij en ik het internet opgooien. Hoe herken je relevante informatie? Aan het gedrag van de gebruiker. Zoek je informatie over de ziekte van je hond? Jouw zoek- en clickgedrag laat zien wat jij beoordeelt als de meest relevante informatie.

Een website moet dus op twee manieren geoptimaliseerd zijn:

  1. Een zoekmachine moet kunnen ‘snappen’ waar elke pagina op je site over gaat
  2. Een gebruiker moet op een pagina kunnen vinden wat hij zoekt

Een website moet dus gebruiksvriendelijk zijn, inhoudelijk en technisch. Daarom wordt er in plaats van over SEO ook wel gesproken over UXO: User eXperience Optimization. Dat is de beste manier om aan zoekmachines te vertellen dat je site de meest relevante is.

SEO tekstschrijven anno 2020: goede content nog belangrijker

SEO tekstschrijven is dus allang geen trucje meer. Goed scoren bij zoekmachines betekent eigenlijk niets anders dan goed scoren bij je doelgroep. Daarom is een doorlopende investering in goede content nu nog belangrijker.

Duurzame SEO-strategie

De SEO strategie van een bedrijf zou niet alleen gericht moeten zijn op de korte termijn. Een investering in goede content betaalt zich vooral terug op de langere termijn. Je wilt natuurlijk niet dat je doelgroep je site vindt, maar vervolgens nooit meer terugkomt omdat de geboden informatie tekortschiet of zelfs rommelig is. Dat is opvallend voor je klanten en ook voor zoekmachines. Een duurzame SEO-strategie helpt om een vaste klantenkring op te bouwen die weten wat ze kunnen vertrouwen op jouw site.

Goede content op aanvraag

Het mag duidelijk zijn dat VIA JOB het erg leuk vindt goede content te leveren voor jouw website. Het liefst bespreken we een traject waarmee we op lange termijn je site kunnen verbeteren. Neem gerust contact met ons op.

Categories: