Geschatte leestijd: 3 minuten

Wie houdt er niet van een mooi verhaal? Die rode wijn smaakt veel lekkerder na de bezielende uitleg van de wijnboer: over de druivensoort, over de samenstelling van de grond, over de manier van oogsten en over de rijping. Een vakman die gepassioneerd over zijn product en zijn bedrijf vertelt, is een genot om naar te luisteren. De meeste ondernemers kunnen zo’n verhaal vertellen over hun bedrijf of hun producten. Maar vaak doen ze dat niet via hun website. Waarom zou je storytelling moeten inzetten? En hoe moet je dat doen?

Is online onpersoonlijk?

Via een website heb je geen direct contact met mensen. Je bekijkt een product, leest erover en als je overtuigd bent, bestel je het. Sommigen zeggen daarom dat online shoppen onpersoonlijk is. Is dat een voordeel of een nadeel? Misschien is het juist wel makkelijk dat je rustig je afwegingen kunt maken zonder dat een verkoper zich ermee bemoeit. Toch heeft het voordeel om je website te personaliseren via storytelling.

Vertel je verhaal: je product

Jij weet veel meer over je product dan je klant: wie het maakt, waar het vandaan komt, de geschiedenis ervan enzovoort. Sommige producten hebben een verhaal dat te mooi is om niet te vertellen. Koffiebonen die uit een streek komen met unieke weersomstandigheden. Hondenvoer dat gemaakt wordt door een producent met een visie. Mensen willen dat soort verhalen horen. Het geeft je klanten een vertrouwd gevoel. Natuurlijk heeft niet elk product een uniek verhaal, maar vergeet niet de verhalen te vertellen die er wèl zijn.

Vertel je verhaal: je bedrijf

Is jouw onderneming een familiebedrijf? Is het ooit klein begonnen vanuit een garage en later uitgegroeid tot een succesvol bedrijf? Of ben je je bedrijf begonnen omdat je vond dat het tijd werd voor iets beters? Vertel het. Deze achtergrondinformatie laat zien waarom jij goed bent in wat je doet. Het maakt duidelijk waarom jij het vertrouwen verdient. Het zou zonde zijn om die kans te laten liggen.

Vertel je verhaal: je missie

Als bedrijf heb je een doel, een missie. Nee, dan bedoel ik niet alleen geld verdienen, maar een motivatie om te doen wat je doet. Je doet wat je doet omdat je denkt dat dat belangrijk is en omdat je denkt dat je dat goed kunt. Het verwoorden van je missie is voor jezelf een hulp om doelgericht te ondernemen. Maar het is zeker ook een hulp voor je klanten. Ze kunnen bepalen of zij je missie kunnen ondersteunen.

Leuk en leesbaar

Goed storytelling is meer dan droog de feiten op een rij zetten. Breng een verhaal tot leven met voorbeeldjes, anekdotes en beeldmateriaal. Laat de koffieboer iets vertellen over zijn product. Doe een interview met de boer die de koeien verzorgt. Vertel waarom de klanten blij zijn met jouw producten. Orden de informatie zo dat het overzichtelijk is en aantrekkelijk oogt.

Eerlijkheid

Het is misschien verleidelijk om verhalen te verzinnen of om dingen mooier te maken dan ze zijn. Maar pas daar mee op. Ieder mens hoopt op eerlijkheid. Eerlijkheid wordt beloond met trouwe klanten. Eén leugen of misleiding kan de geloofwaardigheid van je hele product of bedrijf ondermijnen. Vertel dus het eerlijke verhaal of geen verhaal.

Een beetje hulp kan geen kwaad

Natuurlijk kan niet iedereen goed een verhaal vertellen. Daar komt wel feeling en kunde bij kijken. Maar je hoeft gelukkig niet alles zelf te doen. VIA JOB helpt je graag bij het verwoorden van jouw verhaal. Neem gerust contact met ons als je benieuwd bent wat wij voor jou kunnen betekenen. We horen graag van je.

Categories: