SEO tekstschrijven

Er zijn veel misverstanden over wat SEO tekstschrijven precies is. Wat is bijvoorbeeld het verschil met ‘normaal’ tekstschrijven? Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over SEO tekstschrijven en waarom een goede SEO tekstschrijver nuttig kan zijn voor jouw website.

Wat is SEO tekstschrijven?

SEO tekstschrijven houdt simpel gezegd in dat je teksten schrijft die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines (SEO staat voor Search Engine Optimization). Daarvoor heb je natuurlijk schrijftalent nodig, maar ook technische kennis en kennis van hoe mensen online zoeken. Een goede SEO tekstschrijver heeft daarom een vlotte pen, gecombineerd met veel kennis van SEO-kunde.

Wat is SEO tekstschrijven niet?

Een SEO tekstschrijver is niet iemand die een paar handige tools heeft waardoor een tekst automatisch geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Hij schrijft in de eerste plaats voor de gebruikers, de bezoekers van een pagina. Hij maakt dus goede content. Waarom? Google rankt een pagina onder andere op basis van relevantie en gebruiksvriendelijkheid. Waar vindt iemand het beste antwoord op zijn vraag? De meest relevante pagina’s eindigen hoger in de zoekresultaten.

Wat is het verschil met ‘normaal’ tekstschrijven?

Net als een ‘normale’ tekstschrijver moet een SEO tekstschrijver goede teksten kunnen schrijven. Iemand die geen goede tekstschrijver is, kan ook geen goede SEO tekstschrijver zijn. Het begint dus met schrijftalent. Maar de SEO tekstschrijver doet meer: hij kijkt verder dan alleen de tekst. Hij bedenkt een strategie waardoor hij content kan maken die beter vindbaar is voor zoekmachines.

VIA JOB SEO TEKSTSCHRIJVER

Een paar tools voor SEO tekstschrijven

Een SEO tekstschrijver bedenkt niet alleen een goede tekst; hij houdt ook een rekening met een aantal andere factoren. Hieronder staan een paar van die factoren.

Sitestructuur

Een goede SEO tekstschrijver snapt dat een website niet gewoon een hele hoop ongeorganiseerde informatie is. Een gebruiker moet namelijk makkelijk de weg kunnen vinden op een website. Hetzelfde geldt natuurlijk voor zoekmachines. Het is Google’s missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk te maken. Hoe duidelijker de boodschap en structuur van de site, hoe makkelijker een bezoeker zal vinden wat hij zoekt en hoe makkelijker een zoekmachine zal snappen waar je site over gaat. Sitestructuur is dus een belangrijk onderdeel van SEO copywriting.

Keyword research

Op basis van de visie van een bedrijf gaat een SEO tekstschrijver onderzoek doen naar zoekwoorden waarvoor het bedrijf wil ‘ranken’. Het kan gaan om specifieke zoekwoorden waar weinig verkeer op zit. Maar het kan ook gaan om algemenere zoekwoorden. Natuurlijk is het voor de eerste groep zoekwoorden makkelijker om hoger te scoren. Met een zoekwoordenstrategie gaat hij proberen een website steeds beter te laten eindigen in de zoekresultaten.

Tekststructuur

Na het kiezen van een zoekwoord (waarschijnlijk meerdere woorden) gaat hij aan de slag met de structuur van de tekst. Hij houdt in gedachte hoe de internetlezer leest, maar ook hoe een zoekmachine een pagina indexeert. Daarnaast zorgt hij dat de koppen-structuur duidelijk is, voor zowel lezers als zoekmachines. Hij schrijft teksten die lekker lezen, maar houdt tegelijkertijd rekening met zoekwoorden en synoniemen ervan.

Meta-informatie

Naast de tekst die je op de pagina kunt lezen, is er ook meta-informatie. Bijvoorbeeld de tekst die je in de zoekresultaten van de zoekmachine ziet, de metabeschrijving. Een ander voorbeeld van meta-informatie is de paginatitel. Weinig tekstschrijvers steken veel tijd in deze korte tekstjes. Maar deze informatie kan een potentiële bezoeker van je site overtuigen om al dan niet op je site te komen.

Verschillende soorten tekst

Als bedrijf heb je vaak verschillende soorten tekst nodig. Elke tekst vraagt om een andere aanpak. welke soorten tekst kan een tekstschrijver zoal leveren? We noemen er een paar.

1. Blogs

Een blog is een artikel over een bepaald onderwerp. Die onderwerpen kunnen uiteenlopen. Je kunt bijvoorbeeld een vraag beantwoorden die mensen zich stellen. Je kunt je ervaring delen over iets. Kortom, met een blog informeer je je klanten over onderwerpen  waar jij veel verstand van hebt. Blogs zijn een perfecte manier om je expertise te tonen en het vertrouwen te winnen van je klant.

2. Nieuwsbrieven

Via nieuwsbrieven houd je contact met je klant. Ze hebben al een keer kennis met je gemaakt door een product of dienst van je af te nemen. Maar natuurlijk wil je dat je klanten terugkomen. Als je maandelijks of wekelijks een nieuwsbrief stuurt, blijf je top of mind bij je klanten. Als je bovendien relevante informatie en mooie aanbiedingen met ze deelt, maak je de kans groter dat ze bij jou terugkomen.

3. Productpagina’s

Als je een webshop hebt, moeten je productpagina’s zo zijn ingericht dat mensen weten wat ze kopen. Ze moeten ook overtuigd raken dat ze jouw product nodig hebben. Bovendien moeten ze erop kunnen vertrouwen dat jouw webshop betrouwbaar is. Een productpagina moet daarom goed ingericht worden. De tekst moet informatief en overtuigend zijn.

4. Nieuwsberichten

Als bedrijf sta je midden in de praktijk. Daarom kan het zinvol zijn om nieuwsberichten te posten over nieuwe producten of nieuwe ontwikkelingen op jouw vakgebied. Door op een duidelijke en eenvoudige manier aan je doelgroep uit te leggen wat de laatste ontwikkelingen zijn, laat je zien dat je een autoriteit bent op jouw vakgebied.

Waarom is goede tekst belangrijk?

Goede teksten bepalen of iemand je website al dan niet vertrouwt. En of hij terugkomt. Een tekst moet dan ook op meerdere niveaus staan als een huis: inhoudelijk en grammaticaal. Als een tekst inhoudelijk niet klopt of totaal oninteressant is, zal iemand je site verlaten en nooit meer terugkomen. Lezers op internet zijn snel verveeld! Je moet dus duidelijk en interessant zijn.

Je hebt ook een probleem als je teksten vol staan met spelfouten en kromme zinnen. Goede teksten laten zien dat je een serieus bedrijf bent en dat je deskundig bent in wat je doet. Een goede site met goede tekst geeft vertrouwen!

Waarom tekst van VIA JOB?

VIA JOB is gecertificeerd in SEO copywriting, Site Structure en Keyword Research door Yoast Academy. We schrijven teksten voor verschillende grote webshops en online bedrijven. We helpen klanten om een goede zoekwoordenstrategie op te stellen en om een site te ontwikkelen die duidelijk en gebruiksvriendelijk is. We maken content die interessant en relevant is. Benieuwd wat VIA JOB voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Categories:

Onze certificaten:

SEO copywriting

Job Jansen successfully completed the SEO copywriting course!

Site structure

Job Jansen successfully completed the Site structure course!

Keyword research

Job Jansen successfully completed the Keyword research course!
STUUR ONS EEN BERICHT:

Vul een contactformulier in. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.